دیابت بارداری: تشخیص، مدیریت و اثرات بر روی بارداری
نوشته شده توسط : sanaz

دیابت بارداری یا دیابت حاملگی (Gestational Diabetes) نوعی دیابت است که در دوران بارداری تشخیص داده می‌شود و به معنای افزایش نسبی میزان قند خون مادر در این دوره است. در ادامه به تشخیص، مدیریت، و اثرات دیابت بارداری بر روی بارداری و نوزاد اشاره می‌شود:

تشخیص:

- دیابت بارداری معمولاً با تست‌های آزمایشگاهی تشخیص داده می‌شود. یکی از تست‌های معمول برای تشخیص دیابت بارداری تست کراتینین سرم (OGTT) است، که به مقایسه میزان قند قرار گرفته در سه زمان مختلف بعد از مصرف مقداری قند شیرین تر که به عنوان آمبولین در خوراک برای تست استفاده می‌شود، برمی‌گردد.

مدیریت:

- مدیریت دیابت بارداری معمولاً شامل تغذیه مناسب و کنترل میزان قند خون مادر است. مادر باید رژیم غذایی مناسبی را دنبال کند که شامل میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی کامل، و کم‌چربی باشد.

- برخی از موارد نیاز به مصرف داروهای قندی دارند تا میزان قند خون به میزان مناسبی کنترل شود.اسیدوز در دیابت

- مانیتور کردن میزان قند خون در خانه با استفاده از اندازه‌گیرهای گلوکومتری نیز در مدیریت دیابت بارداری کمک کننده است.

اثرات بر روی بارداری:

- دیابت بارداری می‌تواند منجر به افزایش خطرات مرتبط با بارداری شود. برخی از اثرات آن شامل افزایش خطر تشدید فشار خون (پره‌اکلمپسی) و افزایش خطر نیاز به سزارین هستند.

- این ممکن است به رشد بزرگ‌تر نوزاد (بیش از حد) و افزایش خطر زایمان پیش از موعد (زایمان زودرس) منجر شود.طرز مصرف قرص گلی بنکلامید

- نوزاد ممکن است دارای وزن بالاتر باشد که باعث مشکلات مانند برونش پزشکی نوزاد (نیاز به تنفس مصنوعی) یا شیردهی نامناسب مادر شود.

- خطرات دیگر ممکن است شامل افزایش خطر نارسایی قلبی نوزاد، ناهنجاری‌های ترشحی، و کمبود اکسیژن در نوزاد باشد.

مهم است که دیابت بارداری توسط تیم پزشکی و متخصصان مراقبت شود تا بهداشت مادر و نوزاد حفظ شود. درصورتی که دیابت بارداری تشخیص داده شود و مناسب تحت نظر پزشک مدیریت شود، اغلب می‌توان از اثرات ناخواسته بر روی بارداری و نوزاد پیشگیری کرد.





:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: